Maktab o’quvchilari, darsliklar va adabiyot haqida

Biz maktab ta’limini adabiyot darslaridan namunalar, umumta’lim maktablari o‘quvchilari tomonidan xalq dostonlarini o‘rganishni davom ettiramiz. Avvalroq, tajriba so’rovi davomida biz talabalar va o’qituvchilarning fikr-mulohazalaridagi ba’zi tendentsiyalarni aniqlashga muvaffaq bo’ldik. Ushbu tadqiqotda biz namuna hajmini kengaytira oldik va natijalarni yanada mazmunli qildik.

Zamonaviy “Adabiyot” darsliklarining adabiy materialni o‘qitish va o‘rganishdagi o‘rnini aniqlash maqsadida umumta’lim maktablarining 7-9-sinf o‘quvchilari o‘rtasida tajriba-sinov ishlari olib borildi. Ushbu tadqiqotni ishlab chiqish O‘zbekiston Respublikasining umumta’lim maktablari o‘quvchilari va o‘qituvchilari o‘rtasida o‘tkazilgan bir qator tajriba so‘rovlariga asoslanadi. Ilgari biz, umuman olganda, zamonaviy interfaol o‘qitish usullarini kengroq qo‘llash zarurati, shu bilan birga video formatdagi o‘quv materiallari va mobil ilovalarni ko‘paytirish talabi borligini aniqlagan edik (batafsil ma’lumot bu yerda) .

Biz mavzuni chuqur o’rganishga va qo’shimcha so’rov o’tkazishga qaror qildik, tanlov hajmini 279 respondentgacha kengaytirdik. Respondentlar Toshkent shahridagi uchta maktabda, 7, 8 va 9-sinf o‘quvchilari orasidan tanlab olindi. O’quvchilarning maktablar va sinflar bo’yicha taqsimlanishi bir xil bo’lib, jinsi bo’yicha o’quvchilar quyidagicha taqsimlangan: o’g’il bolalar — 53,0%, qizlar — 47,0%. Ma’lumotlar anketa usuli yordamida to’plangan. Tadqiqot guruhidagi tadqiqotning reprezentativligi 95% ishonchlilik darajasida o’n foiz xatolik bilan ko’p bosqichli qatlamli tanlamadan foydalanish bilan ta’minlanadi.

So‘rovning asosiy mezonlari sifatida biz o‘quvchilarning adabiyot darslariga qiziqishini ko‘rsatadigan bir qator savollarni tanladik, xususan, “Adabiyot darslari sizga yoqadimi?” degan savolga so‘rovnoma ishtirokchilarining 42,7 foizi “ha” deb javob berdi, 29,0 foizi o‘rtacha baho berdi. qiziqish darajasi va respondentlarning 21,9 foizi adabiyot darslariga qiziqmasligini bildirgan. Chastotalararo tahlildan foydalangandan so’ng, biz ijtimoiy-demografik ko’rsatkichlar bo’yicha tanlanganlar orasida ushbu javoblarning tendentsiyalarini aniqlashga qaror qildik. So’rov natijalari shuni ko’rsatadiki, maktabda adabiyot darslari, umuman olganda, qizlar uchun ko’proq qiziqarli, o’g’il bolalar esa ko’proq darajada o’rtacha qiziqish ko’rsatgan.

Shuningdek, adabiyot darslarini o’tkazish sohasida o’qituvchining ta’siri va maktabning o’ziga xosligi haqidagi gipotezani sinab ko’rish uchun biz o’quvchilar sinfi bo’yicha yana bir o’zaro chastota tahlilini o’tkazdik.

Shuningdek, biz «adabiyot» faniga qiziqish va o’quv materiallarini taqdim etish formati o’rtasidagi bog’liqlikni taxmin qildik. Biz talabalardan materialni taqdim etishning uchta asosiy formatini besh balli shkalada baholashni so‘radik, bunda 1 ball umuman samarali emas, 5 esa juda samarali degan ma’noni anglatadi.

Audio va video o’quv materiallari uchun eng samarali format sifatida tan olingan. Shuni ham ta’kidlash kerakki, kichikroq namunadagi tajriba so’rovlarida video formati eng qulayi sifatida tanlangan. Talabalar ushbu formatlarning barchasini mobil ilova ko’rinishida birlashtirgan darsliklar eng foydali bo’lishiga ko’proq ishonishgan. Shu bilan birga, kengaytirilgan so’rov natijalari mobil ilovaning adabiyot darsligi sifatida foydaliligini baholashda o’rtacha reytinglarning oshishiga qarab siljishini ko’rsatadi.

Umuman olganda, so’rov natijalarini o’rganish, mavzuning o’zi matn materiallari bilan bog’langaniga qaramay, zamonaviy talabalarning zamonaviyroq formatdagi o’quv materiallariga bo’lgan talabini oshirish tendentsiyalarini ko’rsatadi. Biroq, respondentlarning namuna hajmi va dizayniga bo’lgan javoblarida sezgirlik ham mavjud, bu bu holatda muhim cheklovdir. Kelajakda, belgilangan fan sohasini yanada chuqurroq va mazmunli o’rganish uchun namuna hajmini va o’lchov vositalarining to’plamini kengaytirish kerak, ammo bu cheklovlarga qaramay, bir qator xulosalar chiqarish mumkin. Joriy tadqiqot natijasida aniqlangan tendentsiyalar:

  1. Adabiyot fanidan yangi, zamonaviy darsliklar yaratish zaruriyati;

2. Ushbu fan bo’yicha an’anaviy matn formati audio va video formatlardan farqli o’laroq, zamonaviy talabalar tomonidan etarli darajada samarali emas;

3. Yuqorida muhokama qilingan barcha boshqa formatlarni o‘zida mujassam etgan mobil ilova formatida darsliklar yaratish bo‘yicha so‘rov mavjud;

4. Shuningdek, pedagog kadrlarni ushbu zamonaviy formatdagi o‘quv materiallari bilan ishlash ko‘nikmalarini oshirish uchun qayta tayyorlash zarur;

5. Yangi turdagi darsliklarni yaratishda ushbu darsliklar dizaynini puxta va puxta o‘rganish muhim rol o‘ynaydi;

Yuqorida keltirilgan barcha tavsiyalar, tadqiqot guruhining fikriga ko’ra, adabiyot faniga qiziqishning sezilarli darajada oshishiga olib kelishi mumkin, shuningdek, ushbu fan bo’yicha bilimlarni yaxshiroq o’zlashtirishga yordam beradi.

*Maqola onlayn tarjima xizmati yordamida tarjima qilingan, agar tarjimada xatolik topsangiz, izohlarda yozing

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *