Dunyo bo’ylab koronavirus pandemiyasi odamlarning zamonaviy axborot texnologiyalariga bo’lgan munosabatini keskin o’zgartirdi. Oliy ta’lim sohasi ham chetda qolmadi. Oliy o’quv yurtlari karantin cheklovlari davrida masofaviy ta’lim formatiga o’tishga majbur bo’lishdi. Ushbu o’zgarishlar bilan bog’liq ko’plab savollar paydo bo’ldi. Ilgari biz ulardan ba’zilariga «talabalarning ko’zlari bilan masofadan o’qitish»so’rovini o’tkazish orqali javob berishga harakat qildik. Endi biz mutaxassislarning standartlashtirilgan so’rovi asosida o’qituvchilarning masofaviy ta’limga bo’lgan nuqtai nazarini ko’rib chiqamiz.
2020-yil 26-noyabrdan 3-dekabrgacha onlayn intervyu usuli bo’yicha ekspertlar so’rovi o’tkazildi.so’rovda 4 nafar ekspert, O’zbekiston oliy o’quv yurtlari o’qituvchisi ishtirok etdi. Mutaxassislarni tanlash sharti kamida 5 yillik o’qituvchilik tajribasi, shuningdek, talabalarni masofadan o’qitish shaklida o’qitish tajribasi edi. Tanlangan mutaxassislar asosan rus tilida dars berishadi. Mutaxassislarning yoshi 30-40 yosh.
Suhbat ZOOM videokonferentsiya xizmati orqali, standartlashtirilgan so’rovnoma bo’yicha shaxsiy onlayn intervyu usuli bilan o’tkazildi.
Suhbatdoshlar odatda mutaxassislardan masofaviy ta’lim formatini 1-5 shkala bo’yicha baholashni so’rashdi, bu erda bitta 1 juda yomon va 5 juda yaxshi, bu masala bo’yicha mutaxassislarning o’rtacha bahosi 3 ballni tashkil etdi (o’rtacha).
Mutaxassislar kelajakda o’quv jarayonida ko’rishni istagan nisbatlarning o’rtacha qiymati an’anaviy ta’limning 70% va masofadan o’qitishning 30% qiymatiga tushdi.
Umuman olganda, mutaxassislar an’anaviy ta’lim formati ko’proq zarur deb hisoblashadi, ammo kelajakda masofaviy ta’lim formatini saqlab qolish kerak, ammo ancha kichik nisbatlarda. Miqdoriy masalalarni tahlil qilish natijalari tanlangan mutaxassislarning ijtimoiy-demografik va kasbiy xususiyatlarining o’xshashligi bilan bog’liq bo’lishi mumkin bo’lgan ekspertlarning fikrlarining yuqori darajada bir xilligini aniqladi.
Mutaxassislarning javoblarini sifatli tahlil qilish ushbu o’quv jarayoni formatlarining ba’zi muhim xususiyatlari va o’ziga xos xususiyatlarini aniqlashga imkon berdi. Xususan, quyidagi jadvalda masofaviy ta’lim shaklining asosiy afzalliklari va kamchiliklari keltirilgan.
Afzalliklari
O’qituvchi vaqtini tejash
Moddiy resurslarni tejash
Manfaatdor tomonlarning integratsiyasi (talabalar va o’qituvchilar)
Yuqori harakatchanlik darajasi
Kamchiliklari
Talaba bilimlarini ob’ektiv baholashning mumkin emasligi
Talabalarning o’quv jarayoniga jalb qilinmasligi
Talabalar e’tiborini tarqatish
Universitetlarning texnik jihozlarining zaif darajasi
Shuningdek, mutaxassislar bir qator tavsiyalar berishdi.
Mutaxassislardan biri «masofaviy ta’lim» (do) va «onlayn ta’lim»tushunchalarini farqlaydi. Va faqat muayyan fanlar doirasida qisqa muddatli o’qitish uchun murojaat qilishni taklif qiladi. Boshqa bir mutaxassis o’quv jarayonining sifatini oshiradigan an’anaviy ta’lim shakliga qaytish zarurligi to’g’risida fikr bildirdi.
Barcha mutaxassislar darslarga tayyorgarlik ko’rishda ijodkorlik va ijodkorlikdan foydalanish zarur degan fikrga qo’shiladilar. Shuningdek, zamonaviy axborot texnologiyalari imkoniyatlaridan yanada kengroq foydalanish taklif etiladi.
Mutaxassislarning fikriga ko’ra, o’qitishning eng samarali formati an’anaviy, ya’ni yuzma – yuz. Biroq, ba’zi ekspertlar onlayn ta’limning aniq afzalliklari bor va kelajakda an’anaviy formatda qamrab olinmaydigan talabalarning katta guruhlari bilan mashg’ulotlar o’tkazish uchun foydalanish kerak, degan fikrni ilgari surdilar, shu jumladan.seminar mashg’ulotlari davomida turli universitetlardan talabalarni birlashtirish haqida gap ketganda. Mutaxassislar masofaviy formatni sirtqi ta’lim talabalari bilan mashg’ulotlar o’tkazish uchun eng maqbul deb tavsiya qiladilar.
*Maqola onlayn tarjima xizmati yordamida tarjima qilingan, agar tarjimada xatolik topsangiz, izohlarda yozing