Oliy ta’limda innovatsiyalar: sun’iy intellektdan foydalanish

Sun’iy intellekt (AI) – bu hayotimizning turli sohalariga, jumladan, ta’limga tobora ortib borayotgan ta’sir ko’rsatuvchi texnologiya. O‘zbekistonda ham oliy ta’limda sun’iy intellektdan foydalanishga qiziqish ortib bormoqda. Ushbu maqolada biz o‘quv jarayonida sun’iy intellektdan foydalanish mavzusida O‘zbekiston oliy o‘quv yurtlari talabalari o‘rtasida o‘tkazilgan tajriba so‘rovining asosiy tendensiyalari va natijalarini ko‘rib chiqamiz.

Talabalar o’rtasida o’tkazilgan so’rov quyidagi natijalarni ko’rsatdi. Rasmdan ko‘rinib turibdiki, o‘quvchilarning 7,5 foizi sun’iy intellektdan foydalanmaydi, 50 foizdan ortig‘i esa bu texnologiyalardan muntazam foydalanadi. Talabalar orasida eng mashhur AI texnologiyalari GPT kabi generativ chatbotlar bilan bog’liq edi. Biroq, ko’plab talabalar mahsulotlarning o’zi emas, balki ularga o’qish jarayonida yordam beradigan AI xususiyatlariga ko’proq qiziqishadi.

Chizma. 1. So‘rov ishtirokchilari o‘rtasida AI texnologiyalaridan foydalanish chastotasi (ishtirokchilarning umumiy soniga nisbatan foizda N=67)

Chizma. 1. So‘rov ishtirokchilari o‘rtasida AI texnologiyalaridan foydalanish chastotasi (ishtirokchilarning umumiy soniga nisbatan foizda N=67)

Keyinchalik, o’quv jarayonida sun’iy intellektdan foydalanishning afzalliklari va kamchiliklari aniqlandi. Talabalar nuqtai nazaridan, sun’iy intellektning afzalliklari orasida ta’lim resurslariga istalgan joydan kirish va vaqtdan samaraliroq foydalanish edi. Shu bilan birga, talabalar xato va noaniqlik ehtimoli, odamlar bilan muloqot qilish va muloqot qilish qobiliyatining cheklanganligi, shaxsiy ma’lumotlar xavfsizligi bilan bog’liq muammolar kabi ba’zi kamchiliklarni ham qayd etdilar.

Tajribaviy tadqiqot natijalari O‘zbekistondagi talabalar orasida sun’iy intellektni ta’limda qo‘llashga qiziqish ortib borayotganidan dalolat beradi. Ular ta’lim resurslaridan foydalanish va vaqtni samarali boshqarish kabi ijobiy jihatlarni ta’kidlaydilar, shuningdek, ba’zi ogohlantirishlarni, jumladan, muloqotda xatolik va cheklovlar ehtimolini ko’rsatadilar. Ta’lim jarayonida sun’iy intellektning rolini yaxshiroq tushunish va ushbu texnologiyalardan optimal foydalanish strategiyalarini ishlab chiqish uchun keyingi tadqiqotlar va muhokamalar zarur.

Batafsil ma’lumot keyinroq, ikkinchi sotsiologik o’qishlar to’plamida nashr etish uchun taqdim etilgan maqola formatida ilova qilinadi.

*Maqola onlayn tarjima xizmati yordamida tarjima qilingan, agar tarjimada xatolik topsangiz, izohlarda yozing

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan